09.01.2018

Три прийоми для активізації навчання учнів на будь-якому уроці

Прийоми, які доцільно використовувати на уроках з будь-якої предмету, в межах окремої теми за навчальною програмою.
У якому форматі здебільшого ви проводите уроки? А як здійснюєте перевірку знань? Учні завжди із захопленням сприймають будь-який формат роботи, за якими ви працюєте?
Час від часу навіть у найкращого вчителя діти втрачають не тільки увагу на уроці, але інтерес до навчання. Тому пропонуємо 3 корисні прийоми роботи для того, щоб збадьорити учнів та налаштувати їх на продуктивну роботу на уроці.

1. Асоціативна схема

«Асоціативна схема» – спеціальний прийом, який дозволяє структурувати кіпу програмного теоретичного матеріалу та виявити причинно-наслідкові зв'язки.
Головна мета прийому – «розкласти по полицях» вивчені поняття та осягнути, що від чого залежить і як пов'язане між собою.
Такий вид роботи добре пропонувати учням на підсумковому уроці з теми, при повторенні матеріалу або ж у вигляді командного змагання.
Принцип виконанняВчитель надає добірку понять з вивченої теми або лише опорну фразу.
У першому випадку необхідно створити схему, яка зможе ввібрати максимальну кількість слів, запропонованих вчителем, а в другому – дібрати якомога більше асоціацій до опорного поняття.
Суть прийому: всі елементи в схемі мають бути пов'язані між собою за єдиним принципом. Наприклад, схема асоціацій може бути побудована за принципами «ціле – частини», «причина – наслідки», «засіб – результат» тощо.
Запроваджувати такий прийом роботи можна в якості як індивідуального, так і групового завдання.
ПрикладНа уроці географії можна запропонувати такий приклад завдань:
Завдання 1: складіть схему з термінів, які пов'язані з поняттям «карта». Урахуйте, що зав'язки мають бути різнорівневими.
Приклад відповіді: складена нижче схема побудована за принципом «ціле-частини».

Завдання 2: Із наданих понять створіть схему, яка охоплюватиме максимальну їх кількість та обґрунтуйте свою позицію.
Поняття: флюгер, кліматичні пояси, теплові пояси, температура, кулеподібна форма Землі, мезосфера, азот, кисень, кліматичні пояси.
Приклад відповіді: Запропонована нижче схема побудована за принципом «причина-наслідок».
Сонячні промені, потрапляючи на поверхню кулеподібної форми Землі, утворюють різний кут падіння сонячних променів. Кут падіння сонячних променів обумовлює різну температуру по поверхні Землі. В свою чергу, території з різною температурою утворюють теплові пояси. В кожному тепловому поясі міститься декілька кліматичних поясів.
Критерії оцінюванняПри індивідуальній роботі можна обрати таку шкалу:
КритеріїБал
Кожен елемент у схемі0,5
Наявність різнорівневих зв’язківдо 1
Якість оформленнядо 1
Цілісність та логічністьдо 1
Обґрунтованістьдо 2
Загальний балмаксимум 12
В цьому завданні може бути менше елементів схеми, але вони мають бути складнішими. В такому випадку доцільніше збільшити кількість балів за кожен добраний елемент і за обґрунтування побудови схеми.
При груповій формі роботи доцільно додатково передбачити такі критерії як:
  • згуртованість команди, тобто залучення всіх членів колективу до участі у роботі;
  • виконання завдання в умовах найменшої галасливості;
  • швидкість.
Останні критерії можна формалізувати у вигляді штрафних чи, навпаки, бонусних балів.
РефлексіяПідбиваючи підсумки роботи, варто зазначити, що такий спосіб роботи допомагає осягнути взаємопов`язаність понять з вивченої теми. А кожен учень вчиться не тільки систематизувати, але і аргументувати власну позицію у побудові схеми за певною логічною ознакою. Також такий тип роботи сприяє формуванню навички виділення саме необхідних даних з інформаційного шуму.

2. «Збери слово вірно»

Такий прийом призначений для набуття навички виявлення розсіяної або спотвореної під час передачі інформації.
Принцип виконанняУчням пропонуються певні терміни чи поняття, літери в яких знаходяться у довільному порядку. Цей прийом нагадує відому з дитинства гру «кубики», де з перемішаних елементів треба зібрати будь-яке, а в даному випадку цілком конкретне, слово.
Важлива умова: необхідно уважно перевірити, щоб літери у переробці та у вихідному слові збігалися за кількістю і типом, всіх вистачало і не було зайвих. Також до кожного зашифрованого слова доречно додати підказки основних ознак об'єкта, про який йдеться.
ПрикладНа уроці природознавства можна запропонувати такі переробки:
  • ксорпомік – за допомогою цього можна побачити найдрібніших представників живої природи (вірна відповідь: мікроскоп);
  • кірза –  складається з розпечених газів (вірна відповідь: зірка);
  • фесібора – складається з рослин, тварин, комах, грибів тощо (вірна відповідь: біосфера);
Критерії оцінюванняГоловний критерій – складність завдання, тому чим більша кількість букв, відповідно, тим вищий бал. При командній роботі доцільно ввести додатковий критерій – згуртованість.
При індивідуальній роботі можна обрати таку систему оцінювання:
Кількість букв у словіКількість балів
1-41
5-62
7-83
9 і більше4
При груповій роботі загальний бал виставляється не учневі, а всій команді. Окрім того, у випадку командної роботи, такий прийом доцільно використовувати як один із етапів загального змагання.
РефлексіяВарто звернути увагу учнів, що на відміну від підручників, де все систематизовано, у житті цінні крихти інформації розкидані без будь-якого порядку. А дійсність часто ставить завдання знайти, відокремити та скомпонувати цінні біти інформації.

3. «Навіщо це»

Такий прийом роботи варто запроваджувати з метою перевірки засвоєння не тільки всього масиву термінів і понять з теми, але і усвідомлення їх практичного значення. Окрім того, у такий спосіб у школярів формується вміння швидко та ситуативно переключати увагу в умовах змагання (командного чи ланцюжком).
Принцип виконанняУчні мають пояснити, для чого використовується або які функції виконує певне поняття з теми, яка вивчається.
Важлива умова: помилкою вважаються відповідь типу «поняття чи термін – це». Сенс такого виду роботи полягає саме в тому, щоб вміти пояснити корисність і практичне застосування певного об'єкта.
Даний прийом можна запровадити у таких формах роботи:
При роботі у складі команди (тип А):Командне змагання між групами класу, в ході якого команди одна одній поперемінно дають завдання пояснити щось з практичної точки зору, але після того, як відповіли на запитання супротивника. Перша помилка одразу визначає переможця у грі.
При роботі у форматі ланцюжка (тип Б):Учні ланцюжком відповідають на питання попереднього участика і пропонують своє поняття. Той, хто помиляється з відповіддю або не може запропонувати відповідне слово – вибуває з гри.
При індивідуальній роботі (тип В):Використовуючи цей прийом, можна запропонувати формат перевірочної роботи. У такому випадку учень отримує певну кількість понять від вчителя і самостійно опрацьовує їх у зошиті.
ПрикладНа уроці математики серед загальної добірки можна включити наступні поняття, а відповідь на них виглядатиме таким чином:
  • відсотки – використовується для визначення долі чогось у порівнянні з цілим.
  • пропорція – дозволяє виявити співвідношення окремих частин чогось між собою;
  • множення – використовується для визначення кінечної суми, яка складається з однакових частин;
  • градус – дозволяє виявити розмір кута на площині;
  • координати – за допомогою них можна виявити місцеположення окремої точки на певній площині.
Критерії оцінюванняПри формі роботи типу А можна обрати таку систему:
КритеріїКількість балів
Перемога команди12
Штрафи
Незгуртованість групи-1
Невичерпні відповіді-1
Участь не всіх членів колективу у командній роботі-1
Не чіткі відповіді-1
Галасливість команди-1
Невміння самоорганізуватися-1
Так учні переможеної команди не отримують оцінок, а представники команди-переможниці отримують однаковий бал.
Якщо всі умови дотримані, то всі учні команди отримують за роботу на уроці 12 балів. Якщо ж гра була стислою (2-4 кола) і не всі умови були дотримані, в такому випадку невиконання кожної з них перетворюється на штрафний бал. Він віднімається від загальної оцінки кожного учасника команди. Таким чином у разі порушення всіх умов максимальний бал команди-переможниці може скласти всього 6 балів.
При формі роботи типу Б:
Кожен учень, який помилився вибуває з ланцюжка і, відповідно, не отримує оцінки. Той, хто залишився останнім отримує 12 балів, попередній – 11, третій з кінця – 10 і далі за цим принципом.
При формі роботи типу В:
Учневі пропонується 11 понять. У разі якщо він не надасть жодної правильної відповіді, то отримує 1 бал. Кожна вірна відповідь збільшить оцінку учня на 1 бал.
РефлексіяФорма роботи типу А:
«Один за всі та всі за одного» – головний сенс командної роботи. Команда і виграє і програє разом. Тому кожен учень може зробити свій внесок як на загальне покращення, так і погіршення командного балу.
Так, занадто активний учень, який не дає змоги відповісти іншим членам команди, та учень, який відмовляється від участі у процесі, обов'язково відберуть у своєї команди бали. А вміння працювати разом, організованість та згуртованість кожному принесе перемогу.
Форма роботи типу Б:
Задача учня не тільки миттєво реагувати, але і встигати надати правильну відповідь. В іншому випадку він вибуває з гри та отримує зовсім не ту оцінку, на яку розраховував.
Форма роботи типу В:
Кожна відповідь має бути не тільки влучною, але і лаконічною, адже вона впливає на загальний результат роботи.
Спробуйте запропонувати такий формат роботи своїм учням! Школярі молодших за середніх класів, ймовірніше, із захопленням сприймуть опрацювання програмного матеріалу за форматом переробок. Учні ж середніх та старших класів, скоріше за все, із зацікавленістю візьмуться добирати пояснення та складати логічні схеми.
ЗНО - 2018 : визначення «порогового бала»
Для визначення результатів зовнішнього незалежного оцінювання 2018 року з кожного предмета буде встановлено «пороговий бал», тобто та кількість тестових балів, яку може набрати мінімально підготовлений абітурієнт. Засідання з визначення порогового бала транслюється онлайн. У 2018 році пороговий бал з математики, української мови і літератури, іноземних мов, біології буде визначено до 14 червня, з історії України, географії, фізики, хімії – до 20 червня. Учасники тестування, які не подолають «поріг», не зможуть використати результат зовнішнього оцінювання з цього предмета для вступу до вищих навчальних закладів. Усі абітурієнти, результати яких будуть не нижчими від «порогового бала», отримають оцінку за шкалою 100–200 балів і матимуть право брати участь у конкурсному відборі під час вступу на навчання.
ФАКТОРИ СТРЕСУ: ВИДИ СТРЕСУ ТА ЯКІ ЧИННИКИ ВИКЛИКАЮТЬ НАЙБІЛЬШЕ ПРЕЕЖИВАНЬ?
Навіть короткі епізоди життя можуть стати причиною важкого стресу, а звичні побутові ситуації викликати хронічну емоційну втому. Стресові ситуації можна розділити на три категорії:

1. Гострі

Ці події не тривають довго, але можуть мати тривалі наслідки, якщо ситуація була психологічно травмуючою.

2. Епізодичні

Також короткочасні стреси, з якими ми стикаємося регулярно, наприклад, коли поспішаємо на роботу.

3. Хронічні

Це поточні стреси, які стали постійними, наприклад, хвороба або розрив стосунків.
Які чинники стресу викликають у нас найбільше переживань?

1.ЗОВНІШНІСТЬ

Хто з нас ніколи не відчував переживань через зморшки, вагу або фігуру? Психолог Аллен Каннер і його колеги розробили шкалу «злетів і падінь», в якій стреси розрізняються по їх впливу на життя людини. Більше половини респондентів поставили стурбованість своєю вагою на перше місце.

2. РОБОТА

Професійні зриви впливають не тільки на працівників, наймачам вони теж дорого обходяться: зі стресом пов'язана величезна кількість відпусток через хворобу.

3. СОЦІАЛЬНІ ФАКТОРИ

Сюди входить прагнення досягти успіху в житті, досягти розтиражованого у всіляких медіа ідеалу. Наприклад, самообмеження заради досконалого тіла можуть вилитися в харчові розлади.
У групі ризику також соціальні меншини, що часто піддаються упередженому ставленню: ізоляція від суспільства, цькування, дискримінація. Йен Мейер з Каліфорнійського університету встановив, що такі стреси можуть призвести до проблем з психічним здоров'ям.

4.ЗДОРОВ'Я

Страх за здоров'я близьких, досвід власної хвороби і втрати контролю над тим, що відбувається може стати джерелом постійного неспокою. Більш того, стрес, пов'язаний з подібними побоюваннями, може в підсумку привести до реальних проблем зі здоров'ям.

5. ЗМІНИ В ЖИТТІ

Необхідність пристосовуватися до нових обставин - ще один стресовий фактор. Причому неважливо, які це зміни, на краще чи на гірше.
Американські психіатри Томас Холмс і Річард Рейх розробили оціночну шкалу труднощів пристосування до соціальних змін. Відповідно до неї, найбільш стресогенні чинники - смерть партнера або розлучення, в шкалі вони займають 1-е і 2-е місце відповідно. А, наприклад, переїзд виявився на 28-му місці.
ВООЗ б'є на сполох щодо поширення депресії в світі.

6. ФІНАНСИ

Борги, рахунки, погашення кредитів, необхідність матеріально підтримувати інших людей, відсутність можливості жити в достатку і спокійно піти на пенсію - всі ці фактори призводять до почуття фінансової незахищеності, що провокує стрес.
Тут не існує універсального рішення, хоча для полегшення фінансових стресів краще навчитися керувати своїми доходами і витратами.

7. СТОСУНКИ

Навіть найщасливіші стосунки можуть бути джерелом стресу для обох партнерів. Коли люди починають жити разом, їм потрібно пристосовуватися до звичок одне одного, до скорочення особистого простору.
Побутові проблеми в підсумку можуть привести до розриву. Зате добрі стосунки з партнером і друзями - два найбільш істотних фактори за шкалою Каннера, які покращують наш стан і допомагають боротися зі стресом.
Усвідомлення почуттів партнера, розуміння того, як ваші дії впливають на оточуючих, - все це зменшує ризик стресу в стосунках. Але постійний пошук компромісів може мати і зворотний ефект.

8. СМЕРТЬ БЛИЗЬКИХ

Шок від втрати або страху втрати близької людини - очевидний стресовий фактор. Турбота про вмираючого, організація похорону та інші ситуації, пов'язані з цією сумною подією, безумовно посилюють стрес. Крім того, потрібен час, щоб пристосуватися до відсутності людини у вашому житті.

9. МИНУЛЕ


Травма, викликана подіями в минулому, може нагадувати про себе довгі роки. Приблизно у третини людей, що потрапили в травматичну ситуацію, згодом розвивається посттравматичний стресовий розлад.

ОСВІТА МАЙБУТНЬОГО: ЧИ ДАСТЬ НОВА ШКОЛА НЕОБХІДНІ НАВИЧКИ І ВМІННЯ

УЧНа думку експертів, до 2030 року будуть повністю автоматизовані професії мерчендайзера, далекобійника і адміністратора. Натомість вчителі початкових класів, вчені в сфері біотехнологій та медсестри, навпаки, стануть більш затребуваними.
Чи забезпечить нова дванадцятирічна школа своїх випускників необхідними вміннями та навичками після її закінчення та які саме вони будуть? Школа підготовки студентів Оксфордського університету та Британський фонд розвитку інновацій Nesta провели спільне дослідження, – повідомляє Освіта.ua.
У результаті досліджень були виокремлені навички, які будуть потрібні для професій майбутнього, особливо в світлі тотальної комп’ютеризації та автоматизації.
Перш за все, це здатність приймати рішення, аналізувати можливі втрати і вигоди від майбутніх дій. На значно вищому рівні будуть цінуватися вміння генерувати ідеї, причому важлива не їх якість, а, як не дивно, кількість, з яких штучний інтелект буде прораховувати можливі варіанти.
Ще більше, на думку дослідників, через десять років буде цінуватися вміння персоніфіковано навчати інших, таке собі репетиторство. Фахівці, які вміють донести інформацію і скласти індивідуальний план навчання, стануть більш затребуваними. Крім цього, важливим стане вміння розуміти довгострокові результати навчання і вплив на них отриманої нової інформації.
Нарешті, по справжньому буде оцінена оригінальність – навичка, яка в 2030 році буде важливішою від усіх інших. Це означає, що необхідно буде придумувати несподівані рішення для різних завдань і вміти по-іншому дивитися на, здавалося б, буденні речі.
У доповіді наголошується, що такі навички, як творче мислення, адаптивність і вміння мислити будуть важливішими, ніж конкретні знання або навички, яким сьогодні приділяється надмірна увага в начальному процесі, оскільки останні можуть бути легко замінені простими алгоритмами на основі штучного інтелекту і роботами, у той час як для опанування перших машинам знадобиться ще довгий час.
У підсумках доповіді експерти пішли ще далі і спробували спрогнозувати, якими будуть професії майбутнього, засновані на зазначених навичках. На їхню думку, розвиток медицини призведе до появи фахівців, які будуть допомагати людям пристосовуватися до життя після 100 років. Також будуть затребуваними дизайнери, які створюють першокласний VR-досвід (віртуальна реальність).
Тож в майбутньому винахідливість буде найбільш затребуваною навичкою, і педагоги, що піклуються про своїх учнів, повинні створювати навчальні програми, аби забезпечувати саме такі вміння.

НА РЕФОРМУ ВИДІЛЕНО РЕАЛЬНІ ГРОШІ, – ГРИНЕВИЧ....ГРИ